مراقبت از سالمند
مراقبت از سالمند
سالمندی می تواند دوران خوبی باشد، دوران سرزندگی و نشاط، بزرگی، عزت و شکوه. پیری بیماری نیست و با بالا رفتن سن تغییرات طبیعی در کلیه اندام های بدن ایجاد می شود. به توان برای کمک به دست یابی این حال خوب خدمت مراقبت از سالمند را ارائه می کند؛ که با رعایت برخی نکات ساده می توان از بروز مشکلات جلوگیری و با مراقبت صحیح به سالمندی توام با سلامتی و نشاط دست یافت.

چرا دوران سالمندی نیاز به مراقبت دارد؟

به کار بردن شیوه صحیح زندگی باید از دوران جنینی شروع شود، اما هرگز برای تغییر دادن شیوه زندگی و ایجاد عادات پسندیده که منجر به سلامت و شادابی می شوند دیر نیست. شیوه زندگی در دوره سالمندی باید به گونه ای باشد که در آن به موارد مهمی پرداخته شود از قبیل:

  • بهداشت فردی
  • ورزش مناسب
  • تغذیه متعادل
  • عدم مصرف دخانیات
  • حضور فعال در جامعه و خانواده 

تا بتوان به راحتی گفت که در ادامه سال های عمر هم شرایط راحت و حال روحی خوبی شکل خواهد گرفت.

نیاز به مراقبت در دوران سالمندی

رفتار درست مراقب سالمند

اهمیت رفتار مراقب سالمند و چگونگی نگهداری از سالمند در منزل و تجارب او موجب می شود تا سالمند بتواند در شرایط خوب با آرامش در محل سکونت سالمند نگهداری شود. مراقبت از سالمند در منزل هر چقدر هم که سخت باشد، اولویت کار قرار می گیرد.

سالمندان ممکن است خلق و خویی تند داشته باشند و این مراقب سالمند است که با رفتار خوب و تجربه کافی در مورد نگهداری از سالمند در منزل، به بهترین شکل ممکن از سالمند عزیز نگهداری کند، انتخاب مراقب جزو بخش های مهم مراقبتی سالمند در منزل است. مراقب سالمند باید توانایی ارتباط برقرار کردن با والدین شما و همچنین توانایی انجام امور شخصی آنها را داشته باشد.

پرستار سالمند چه توانایی هایی باید داشته باشد

مراقبت از سالمندان یک مسئله مهم و حساس است. از همین رو مراقبان سالمندان باید از مهارت ها و توانایی های پایه ای برخوردار باشند البته این مهارت ها و ویژگی ها ممکن است بسته به نیازها و شرایط فرد متفاوت باشد، اما در زیر چند ویژگی کلی را برای مراقب سالمندان ذکر می‌کنیم.

1. مراقبت فیزیکی
شامل تأمین نیازهای روزمره مانند تغذیه، بهداشت شخصی، لباس پوشیدن، تمیز کردن محیط زندگی و کمک به انجام فعالیت‌ های روزمره مثل استحمام، پوشیدن لباس و تغییرات مربوط به موقعیت.

2. مراقبت پزشکی
شامل مدیریت داروها، مراقبت و پیگیری نسبت به بیماری‌ های مزمن، مراجعه به پزشکان و متخصصان تخصصی، انجام تست‌ ها و آزمایش‌ ها، تنظیم و نظارت بر نوبت‌ های درمانی و پیشگیری از آسیب‌ ها و بیماری‌ های جدید.

3. حفظ ایمنی
ایمنی فیزیکی و روانی سالمندان بسیار مهم است. باید از رخدادهای ناخوشایند مانند سقوط، زخم‌ها، آتش‌سوزی و سرقت جلوگیری شود. علاوه بر این، توجه به ایمنی روانی سالمندان نیز اهمیت دارد و می‌ تواند شامل محیط محافظت‌ کننده، ارائه حمایت احساسی و اجتماعی، و برنامه‌ های تفریحی و سرگرمی باشد.

ویژگی های مراقب سالمند

ویژگی های مراقب سالمند

4. حمایت اجتماعی
ارتباطات اجتماعی برای سالمندان بسیار ارزشمند است. حضور خانواده، دوستان، و همسایگان می‌ تواند به خوبی تأثیرگذار باشد. علاوه بر این، مشارکت در فعالیت‌ های اجتماعی مانند گروه‌ های تفریحی، کلاس‌ های آموزشی و مراجعه به مراکز اجتماعی می‌ تواند ارتباطات را تقویت کند.

5. مراقبت روانشناختی
مشکلات روانی ممکن است در سالمندان شایع باشد، بنابراین ارائه حمایت و مراقبت روانشناختی بسیار مهم است. این شامل مشاوره، ترکیب درمانی، فعالیت‌ های تفریحی و تمرینات شناختی می‌ شود.

6. تأمین زندگی فعال
حفظ فعالیت‌ های روزمره و تشویق به مشارکت در فعالیت‌ های فیزیکی و ذهنی می‌ تواند به سلامت جسمانی و روانی سالمندان کمک کند. این شامل  ورزش‌ های ساده، فعالیت‌ های هنری، بازی‌ های تمرینی، و مشارکت در فعالیت‌ های اجتماعی است.

7. مراقبت از نیازهای اساسی
اطمینان از تأمین نیازهای اساسی مانند  غذا، آب، لباس، داروها و امکانات بهداشتی برای سالمندان بسیار مهم است.

اگر شما در حال مراقبت از یک سالمند هستید، بهتر است با توجه به وضعیت خاص فرد، نیازها و توانمندی‌هایش، برنامه‌ای ایجاد کنید که بهترین مراقبت را فراهم کند.

ارزیابی شرایط سالمندان
ارزیابی شرایط سالمندان

ارزیابی جامع سالمندی

یکی از وضایف مهم مراقبان سالمندان ارزیابی جسمی و فیزیکی سالمند است تا بتوان کمک های بسیاری به خود شخص سالمند کرد این ارزیابی دارای مزايايی برای وضعيت سلامت سالمندان است که در زیر به این مزیت ها خواهیم پرداخت.

  • غربالگري و تشخيص زود هنگام بيماري
  • كم كردن عوارض جانبي دارو درماني
  • بهينه سازي مهارت هاي شناختي و عاطفي
  • بهينه سازي استقلال عملكردي
  • كاهش بستري شدن و زمان بستري
  • كاهش پذيرش در خانه سالمندان
  • كاهش هزينه سلامت و مراقبت
  • كاهش مرگ ومير

CGA در عمل شامل ارزيابي، مديريت، پيگيري و كنترل برنامه هاي فردي و اجتماعي مي باشد و در سه سطح پيشگيري اوليه، پيشگيري ثانويه و پيشگيري ثالثيه مطرح می باشد.

سخن پایانی
در صورتی که شما سالمندی در خانه دارید، می توانید با “مرکز خدمات پرستاری به توان”  تماس گرفته و از این سرویس استفاده نمایید. کارشناس مرکز با هماهنگی قبلی به منزل شما آمده و بر اساس فرم مخصوص ضمن ارزیابی وضعیت جسمی، روانی، محیطی، تغذیه و داروهای مصرفی؛ برنامه ویژه سالمند شما را براساس موارد فوق به صورت اختصاصی تنظیم و در اختیار خانواده قرار خواهد داد.
مراقبان سالمندان
مراقبان سالمندان

سوالات متدوال مراقبت از سالمند

1- چرا باید برای مراقبت از سالمند پرستار گرفته شود؟
داشتن پرستار سالمند از برخی جهات مهم است مثل؛ داشتن مهارت و توانایی های لازم، وقت کافی را برای اینکه کنار سالمند باشد دارد، تجربه کار با سالمندان را دارد.

2- چگونه باید از به توان درخواست مراقب سالمند را داشته باشیم؟
برای درخواست این خدمت از مرکز سلامت به توان تنها کافیت با ما تماس بگیرید.

3- مهارت هایی که مراقب سالمند باید داشته باشد چیست؟
داشتن این مهارت ها برای همراهی سالمند بسیار مهم است؛ مراقبت فیزیکی، مراقبت پزشکی، حفظ امنیت، حمایت اجتماعی، مراقبت های روانی و… از ویژگی های مهم مراقب سالمند است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × دو =