اجاره ونتیلاتور

نفس کشیدن یک فعل طبیعی و ضروری است که به طور اتوماتیک و بی ‌درنگ توسط سیستم تنفسی انجام می گیرد، اجاره دستگاه ونتیلاتور برای مواقعی مورد نیاز است که بیماری های تنفسی شرایط نفس کشیدن را دشوار می کند.

اجاره اکسیژن ساز

نحوه اجاره دستگاه ونتیلاتور

برای اجاره دستگاه ونتیلاتور مراحل زیر باید صورت گیرد:

  • تجویز پزشک.
  • تماس با به توان و صحبت با متخصصین مرکز.
  • ثبت سفارش دستگاه.
  • دستگاه تنفس مصنوعی در کوتاه ترین زمان ممکن در اختیار شماست.

قیمت اجاره دستگاه ونتیلاتور

قیمت اجاره دستگاه ونتیلاتور در مرکز سلامت به توان به صورت زیر است:

  • پانزده روزه: 1.600.000 تومان

  • ماهانه: 3.500.000 تومان

دستگاه تنفس مصنوعی

درباره دستگاه ونتیلاتور

دستگاه ونتیلاتور (Ventilator) یک دستگاه پزشکی است که برای کمک به بیمارانی که نمی ‌توانند به طور مستقل تنفس کنند، استفاده می‌ شود. این دستگاه با تأمین هوای مصنوعی به ریه ‌ها، تنفس را برای بیمار انجام می‌دهد.

درواقع باید گفت که وظیفه اصلی دستگاه ونتیلاتور، تأمین هوا (به شکل اکسیژن) و گاز های دیگر (مانند نیتروژن) به ریه‌ های بیمار است. در اکثر موارد، هوای تامین شده به وسیله یک لوله از دستگاه وارد راه هوایی بیمار شده و با توجه به نیاز، به شکل مصنوعی تنفس بیمار را به انجام می ‌رساند. همچنین، دستگاه تنفس مصنوعی می ‌تواند به تنظیمات دقیقی برای فشار هوا، دمای هوا و نسبت ‌های اکسیژن و دی‌اکسید کربن در دسترس بیمار تنظیم شود.

اجاره تخت بیمارستانی

اجاره تخت بیمار

انواع دستگاه ونتیلاتور

دستگاه‌ های تنفس مصنوعی با توجه به اشکال و اصول عملکرد انواع مختلفی دارند. در زیر، به برخی از دستگاه ‌ها اشاره می ‌کنیم:

دستگاه ونتیلاتور تهویه تنفسی حجمی

دستگاه ونتیلاتور تهویه تنفسی حجمی (Volume Ventilator) یکی از انواع دستگاه‌ های تهویه تنفسی است که برای کمک به بیمارانی که نمی‌ توانند به صورت مستقل تنفس کنند، استفاده می‌شود.

دستگاه ونتیلاتور تهویه تنفسی حجمی کار خود را با ایجاد فشار هوا در ریه‌ های بیمار آغاز می‌کند تا اکسیژن به خون بیمار منتقل شود و دی‌ اکسید کربن از بدن بیمار خارج شود. این دستگاه با استفاده از یک ماسک یا لوله‌ ی تراشه شده به بیمار متصل می‌ شود و با تنظیم میزان فشار، حجم و فرکانس تنفس، تنفس بیمار را کنترل می‌ کند.

دستگاه ونتیلاتور تهویه تنفسی حجمی معمولاً در بخش‌ های مراقبت‌ های ویژه بیمارستان‌ ها و در بیمارانی که به دلایلی نمی‌ توانند به صورت مستقل تنفس کنند مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

انواع دستگاه ونتیلاتور

دستگاه ونتیلاتور تهویه تنفسی فشاری 

دستگاه ونتیلاتور تهویه تنفسی فشاری (Pressure Ventilator) نیز یکی دیگر از انواع دستگاه‌ های تهویه تنفسی است که به بیمارانی که نمی‌ توانند به صورت مستقل تنفس کنند، کمک می‌ کند. 

دستگاه ونتیلاتور تهویه تنفسی فشاری برای کنترل تنفس بیمار، با ایجاد فشار هوا در ریه‌ های بیمار کار خود را آغاز می‌ کند. در این دستگاه، میزان فشار هوا که به ریه‌ ها اعمال می‌ شود تنظیم می‌ شود. میزان حجم هوا و تعداد تنفس‌ های بیمار نیز به دلیل اعمال فشار مشخص می‌ شود.

در دستگاه ونتیلاتور تهویه تنفسی فشاری، هوا از طریق یک لوله‌ ی تراشه شده به بیمار متصل می‌ شود و با تنظیم میزان فشار، تنفس بیمار کنترل می‌ شود. این دستگاه معمولاً در بیمارستان‌ ها و در بخش‌ های مراقبت‌ های ویژه برای بیمارانی که به دلایلی نمی‌ توانند به صورت مستقل تنفس کنند مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

دستگاه ونتیلاتور بی ‌زبان

 در دستگاه Non-invasive Ventilator، هوا به بیمار از طریق ماسک یا رابط های دیگری که بر روی صورت قرار می‌ گیرند، تزریق می‌شود. این دستگاه‌ ها به عنوان جایگزینی برای تنفس طبیعی بکار می‌ روند و نیازی به تنفس مصنوعی تحت لوله‌ گذاری ندارند.

دستگاه ونتیلاتور همراه

 دستگاه‌ Portable Ventilator به صورت کوچک و قابل حمل طراحی شده‌ اند و از طریق باتری ‌ها یا منبع برق قابل حمل به عملکرد می‌ پردازند. آنها برای بیمارانی که نیاز به تنفس مصنوعی دارند و نیاز دارند در خانه یا در محل‌ های دیگر خارج از بیمارستان مورد مراقبت قرار بگیرند، مفید هستند.

همچنین، دستگاه‌ های تنفس مصنوعی مدرن معمولاً دارای قابلیت ‌های پیشرفته ‌تری مانند تنظیم فشار هوا، نسبت اکسیژن و دی‌اکسید کربن، حالت‌ های تنفسی مختلف، نمایشگر های متعدد، امکانات الکترونیکی و نرم‌افزارهای پیشرفته برای مانیتورینگ بیمار و ضبط اطلاعات است.

 
دستگاه ونتیلاتور

مزایای استفاده از دستگاه ونتیلاتور (تنفس مصنوعی)

استفاده از دستگاه ونتیلاتور برای بیماران با مشکلات تنفسی و نیاز به کمک تنفسی دارای مزایا و فواید زیادی است. در زیر تعدادی از مزایای استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی را بررسی می‌ کنیم:

  • حمایت از تنفس
    دستگاه ونتیلاتور برای بیمارانی که نمی ‌توانند به طور مستقل تنفس کنند، حمایت تنفسی فراهم می‌ کند. این دستگاه به صورت مداوم یا به صورت دوره ‌ای، هوای مصنوعی را به ریه‌ها تزریق کرده و باعث تأمین اکسیژن و دفع دی ‌اکسید کربن می‌ شود.
  • تسهیل درمان
    دستگاه تنفس مصنوعی به تیم پزشکی و مراقبتی اجازه می ‌دهد تا درمان بهینه و مطمئن‌تری را برای بیمار انجام دهند. با تنظیمات دقیق مانند حجم تنفس، فشار هوا، نسبت ‌های اکسیژن و دی‌اکسید کربن، بیمار می‌تواند به تناسب مناسب تنفس کند.
  • کاهش خستگی عضلانی
    استفاده از ونتیلاتور باعث کاهش خستگی و فشار بر عضلات تنفسی می‌شود. برای بیمارانی که عضلات تنفسی ضعیف هستند یا از نارسایی تنفسی رنج می ‌برند، تنفس مصنوعی می‌ تواند وظایف تنفسی را بر عهده بگیرد و انرژی بیشتری را برای بیمار آزاد کند.
  • استقلال بیشتر برای بیمار
    استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی می‌تواند به بیماران اجازه دهد تا به طور مؤقت یا دائمی به خانه برگردند و در محیط خانگی زندگی کنند. این امر باعث افزایش کیفیت زندگی بیمار می ‌شود و به او احساس استقلالی و خود مختاری می‌ دهد.
  • کنترل بهتر بر تنفس
    دستگاه تنفس مصنوعی قابلیت تنظیمات دقیق را فراهم می ‌کند که به تیم درمانی امکان می‌ دهد تنفس بیمار را بطور دقیق کنترل کند. این امکان به معنی ارائه مستقیم ترین و مناسب ‌ترین حجم تنفس، فشار هوا و تنظیمات دیگر برای هر بیمار است.

در هر صورت، نوع و مدل دستگاه تنفس مصنوعی که استفاده می‌ شود، بستگی به نیازها و وضعیت بالینی بیمار دارد و توسط تیم درمانی تعیین می ‌شود.  

استفاده از دستگاه ونتیلاتور

اهمیت استفاده از دستگاه ونتیلاتور در منزل

استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی (ونتیلاتور) در خانه برای برخی بیماران اهمیت بسیار زیادی دارد. در زیر تعدادی از اهمیت ‌های استفاده از ونتیلاتور در خانه را بررسی می ‌کنیم:

  1. مراقبت در خانه

 استفاده از ونتیلاتور در خانه به بیماران که نیاز به کمک تنفسی دارند، امکان می‌دهد تا در محیطی آشنا و راحت ‌تر درمان و مراقبت شوند. این امر به بیماران اجازه می‌ دهد که در محیط خانگی خود احساس راحتی و امنیت بیشتری داشته باشند.

  1. کیفیت زندگی بالاتر

بیماران می‌توانند به طور مستقل تر و با استقلال بیشتری زندگی کنند. آنها قادرند فعالیت‌ های روزمره خود را انجام دهند، در خانه با خانواده و عزیزان خود باشند و در فعالیت ‌های اجتماعی شرکت کنند. این امر بهبود کیفیت زندگی بیماران را به طور قابل توجهی ارتقا می‌ دهد.

  1. کاهش هزینه ‌های درمانی

 استفاده از ونتیلاتور در خانه می‌تواند هزینه ‌های مرتبط با بستری در بیمارستان را به طور قابل توجهی کاهش دهد. بیمارستان‌ ها همیشه هزینه‌ های بالایی را برای درمان و مراقبت بیماران ایجاد می ‌کنند، در حالی که در خانه بیماران می‌ توانند با استفاده از ونتیلاتور و تیم درمانی مختص خود هزینه‌ های بسیار کمتری را تحمل کنند.

به هر حال، استفاده از ونتیلاتور در خانه نیاز به برنامه ‌ریزی و مراقبت دقیق دارد و باید تحت نظر تیم درمانی مجرب قرار بگیرد.

استفاده از دستگاه ونتیلاتور

دستگاه ونتیلاتور برای چه کسانی تجویز می شود؟

دستگاه ونتیلاتور ممکن است برای بیماران با شرایط زیر تجویز شود:

  • بیماری نارسایی تنفسی
     بیمارانی که قادر به تنفس مستقل نیستند و نیاز به حمایت تنفسی دارند، مانند افرادی که عضلات تنفسی ضعیف شده است یا از نارسایی تنفسی رنج می ‌برند، ممکن است به دستگاه ونتیلاتور نیاز داشته باشند.
  •  بیماری‌ های عضلانی
    بیمارانی که مبتلا به بیماری‌های عضلانی مانند ضعف عضلات مرکزی و محیطی، میوستنیا یا اسکلروز لوسیتی درجه بالا هستند، نمی‌توانند به طور مستقل تنفس کنند و به دستگاه ونتیلاتور نیاز دارند.
  •  آسیب ریه
     در برخی موارد، بیمارانی که آسیبی به ریه دیده ‌اند و نمی‌توانند به طور کامل تنفس کنند، به ونتیلاتور نیاز دارند. این ممکن است در بیمارانی که در اثر عفونت ریوی شدید، آتلکتازی (انسداد ریه) یا ضربه به ریه آسیب دیده‌اند، رخ دهد.
  •  بیماران با آسیب مغزی
    بیمارانی که به علت آسیب مغزی (مانند سکته مغزی، ترومای مغزی) عملکرد تنفسی نرمال را از دست داده ‌اند، ممکن است به ونتیلاتور نیاز داشته باشند.
  • بیمارانی که عمل جراحی شده اند
    بعضی از بیماران پس از عمل جراحی در ناحیه قفسه سینه یا شکم، نمی ‌توانند به طور کامل تنفس کنند و نیاز به حمایت تنفسی دارند. در این موارد، ونتیلاتور ممکن است موقتاً تجویز شود.

مهم است برای تجویز دستگاه ونتیلاتور، یک تیم درمانی مجرب شامل پزشکان، متخصصین تنفسی و پرستاران مراقبت ویژه ارزیابی و تصمیم ‌گیری کنند. علت بیماری، وضعیت بالینی بیمار و نیاز های تنفسی او از جمله عواملی هستند که در تعیین نیاز به ونتیلاتور تأثیرگذار هستند.

دستگاه تنفس مصنوعی

تفاوت دستگاه بای پپ و دستگاه ونتیلاتور

دستگاه های تنفس مصنوعی زیادی وجود دارد که باتوجه به نوع بیماری و نوع نیاز بیمار تفاوت می کند. دستگاه ونتیلاتور و بای پپ نیز جزء ابزارهایی هستند که برای حمایت تنفسی در بیماران استفاده می ‌شوند،و دارای تفاوت ‌هایی هستند که در زیر به آن ها اشاره می کنیم.

ونتیلاتور (Ventilator)

   – ونتیلاتورها اغلب در بخش مراقبت ‌های ویژه بیمارستان ‌ها استفاده می ‌شوند.

   – این دستگاه ‌ها قادرند حمایت تنفسی کامل را انجام دهند و هوا را به طور مستقیم به ریه ‌ها تزریق می ‌کنند.

   – ونتیلاتور ها تنفس را کنترل کرده و فشار هوا را تنظیم می‌کنند تا بازوقت‌ های لازم برای تهویه را برای بیمار فراهم کنند.

   – در ونتیلاتورها، مدت زمان تنفس، حجم تنفس و دستگاه‌ های دیگر قابل تنظیم است. بنابراین، بیماران نیازی به تلاش تنفسی ندارند.

بای پپ (BIPAP)

بای پپ یک نوع دستگاه کمک تنفسی ست که به طور کامل در صفحه اجاره دستگاه بای پپ توضیح داده شده است؛ در زیر نیز به تفاوت های بین بای پپ و ونتیلاتور می پردازیم.

   – بای پپ نوعی دستگاه است که در آن دو فشار هوا مختلف، یک فشار بالا برای تنفس و یک فشار پایین ‌تر برای تهویه استفاده می ‌شود.

   – این دستگاه‌ ها اغلب برای توانبخشی در خانه و استفاده شبانه‌ روزی توسط بیماران با مشکلات تنفسی مانند سد کرونری قلب یا آپنه خواب استفاده می ‌شوند.

   – در BIPAP، هوا به شکل پیوسته و با فشار مثبت به دستگاه تنفسی بیمار تزریق می‌شود تا از راه تنفسی باز بشود و تنفس را سهولت بخشد.

   – فشار بالا در BIPAP برای تنفس استفاده می‌ شود و فشار پایین ‌تر برای تهویه، به عنوان تنفس طبیعی بدن، ایجاد می‌شود.

به طور کلی، ونتیلاتورها برای حمایت تنفسی کامل و در موارد اورژانسی استفاده می‌شوند، در حالی که بای پپ برای توانبخشی و مشکلات تنفسی طولانی مدت استفاده می ‌شود. تصمیم در مورد استفاده از هر دستگاه باید توسط پزشک و براساس شرایط و نیازهای بیمار گرفته شود.

چه زمانی باید از ونتیلاتور استفاده کرد؟

زمانی باید از دستگاه ونتیلاتور استفاده کرد که دچار نارسایی تنفسی شده اید یعنی، شرایط نفس کشیدن و رسیدن اکسیژن به خون بدن به سختی انجام شود. نارسایی در نفس کشیدن یک وضعیت دشوار و خطرناک است و به طور اظطراری باید به پزشک برای درمان مراجعه شود. 

زمانی نتوانید به درستی نفس بکشید اعضای بدن اکسیژن مورد نیاز را نمیتوانند دریافت کنند و در نتیجه انرژی کافی برای انجام کار و فعالیت را ندارند. به همین طبع دی اکسید کربن در بدن بالا می رود، در این لحظه به طور معمول تجویز پزشکان استفاده ار دستگاه ونتیلاتور است.

هم چنین به طور کلی اگر اکسیژن خون شما پایین باشد پزشکان و متخصصان از دستگاه ونتیلاتور برای بهبود اوضاع و شرایط استفاده می کنند. به طور معمول این دستگاه در بیمارستان ها و مجتمع های درمانی وجود دارد، اما تچاگر شما نیاز به درمان طولانی مدت دارید کافی ست با مرکز سلامت به توان تماس بگیرید ونسبت به اجاره آن اقدام نمایید تا در منزل دوران درمان خود را طی نمایید، این نکته را نیز بدانید که بهتر است ابتدا قبل اجاره دستگاه نسبت به کارکرد و نحوه راه اندازی دستگاه آموزش های لازم را ببینید و سپس نسبت به اجاره اقدام نمایید.

سخن پایانی

دستگاه ونتیلاتور برای بیمارانی که دچار مشکلات تنفسی هستند و یا به ریه آن ها آسیب وارد شده و تنفس برای آن ها به راحتی ممکن نیست، به استفاده از این دستگاه نیاز پیدا می کنند. برای استفاده از دستگاه در منزل شما می توانید به راحتی از طریق مرکز سلامت به توان سفارش خود را ثبت کنید.

سوالات متداول درباره اجاره دستگاه ونتیلاتور

نیاز به دستگاه ونتیلاتور ممکن است در بیمارانی که به علت بیماری‌ های ریه‌ ای یا سایر بیماری‌ هایی که تنفس آنها را مختل می‌ کند، پیش بیاید. همچنین، بیمارانی که به علت آسیب به مغز یا سایر مشکلات عصبی نیاز به حفظ تنفس دارند، نیز از دستگاه ونتیلاتور استفاده می‌ کنند

بله، اجاره دستگاه ونتیلاتور در بیمارستان‌ ها و مراکز درمانی معمول است و در برخی موارد می‌ توان آن‌ ها را برای استفاده در خانه اجاره کرد.

مدت زمان اجاره دستگاه ونتیلاتور ممکن است برای هر فرد و شرایط مختلف متفاوت باشد. در برخی موارد، اجاره دستگاه ونتیلاتور ممکن است برای چند روز یا هفته انجام شود و در برخی موارد نیز برای چندین ماه یا سال خواهد بود ولی دراین باره با پزشک معالج خود باید مشورت کنید.

هزینه اجاره دستگاه ونتیلاتور ممکن است بسته به نوع دستگاه و مدت زمان اجاره، متفاوت باشد. همچنین، بیمارستان‌ ها و مراکز درمانی مختلف ممکن است قیمت‌ های متفاوتی داشته باشند. برای اطلاعات بیشتر، بهتر است از طریق صفحه تماس باما، با متخصصین به توان ارتباط بگیرید.

ویدیو معرفی دستگاه ونتیلاتور

16 Comments

  1. یوسف گفت:

    ونتیلاتور و اکسیژن ساز مگه یکی نیستن؟

  2. رسول زاده گفت:

    من هفته پیش ازتون دستگاه ونتیلاتور رو اجاره کردم خداروشکر همه چی خیلی خوب بود. ممنون ازتون.

  3. قاسمی گفت:

    دستگاه ونتیلاتور برای فروش هم دارین؟

    • fateme mohamadi گفت:

      سلام درابنیاره باید با کارشناسانمون صحبت کنید تا راهنمایی دقیقی داشته باشند. اما به طور کلی به توان اجاره دهنده لوازم پزشکی هست.

  4. قربانی گفت:

    دستگاه ونتیلاتور وافعا معجزه بود برای بابام

  5. اعظم صدیقی گفت:

    چطوری باید اجاره کنیم؟؟

  6. جبلی گفت:

    سلام چطوری باید بفهمم ونتیلاتور مناسبه یا اکسیژن ساز؟

  7. عباسی گفت:

    چطوری باید اجاره کنم؟

    • fateme mohamadi گفت:

      سلام دوست عزیز
      برای اجاره تجهیزات پزشکی باید با کارشناسانمون تماس بگیرید.09012950707

  8. آرمین گفت:

    برای ۶ ماه هم دستگاه اجاره میدین؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 7 =